Pentru exploatarea corespunzatoare a unei masini pentru gaurit cu dalta este esential sa se cunoasca toate partile masinii.
Baza unei masini pentru gaurit cu dalta (fig. 1) – este „standul” pentru aceasta masina pentru mortezat.
Baza are o masa plana patrata prelucrata in partea frontala, pe care poate fi montata masa masinii.
Exista mai multe gauri si sloturi in baza prin care aceasta masina poate fi fixata de un banc pentru a-i creste stabilitatea, daca se doreste acest lucru.
Pe partea din spate a bazei sunt pozitionate niste locasuri pentru scule.
Sistemul de reglaj fin (fig. 2c) – consta dintr-o placa metalica gaurita pentru a fixa peste paralela bara principala de montare, dincolo de blocul de montare.
Placa este mentinuta in pozitie de un surub filetat prin peretele gaurii si insurubat pe bara de montare principala.
Exista, de asemenea, o gaura filetata prin placa, prin care este fixat un surub lung.
Acest surub actioneaza contra partii inferioare a blocului de montare si paralelei si este utilizat pentru a regla paralela contra tensiunii arcului.
Masa unei masini pentru gaurit cu dalta (fig. 1) – masa pentru mortezare este o piesa compusa care este montata pe baza pentru a asigura o suprafata mare pentru fixarea piesei de prelucrat.
Arcul pentru contrabalansare (fig. 2) – un arc mare este montat pe coloana din partea stanga.
Acesta actioneaza intre baza masinii si partea inferioara a capatului capului masinii si la compresiune, actioneaza pentru a contrabalansa greutatea ansamblului capului de actionare.
Coloanele unei masini pentru gaurit cu dalta (fig. 2) – doi arbori din otel montati in partea din spate a piesei turnate abazei sunt „ghidaje” pentru capul de actionare.
Agestea sunt conectate in partea superioara pentru a creste acuratetea si rigiditate. Lampa masinii este montata pe punte.
Coloana din dreapta are un rack debitat in suprafata care angreneaza cu un pinion ansamblul capului de actionare pentru a asigura actiunea de ridicare si coborare.
Lagarul limitatorului de adancime este, de asemenea, montat pe coloana din partea dreapta sub carcasa capului de actionare.
Coloana din stanga este dotata cu un arc pentru contrabalansare.
Capul de actionare al unei masini pentru gaurit cu dalta – acesta este „masina pentru mortezat” si descrierile diferitelor piese si componentelor sale sunt detaliate dupa cum urmeaza:
Capatul capului de actionare (fig. 3) – principala piesa la care sunt fixate toate componentele.
Capatul cutiei de actionare are doua bucse prelucrate in partea din spate, care permit ca acesta sa fie fixat pe coloane.
Motorul (fig. 3) – standard 230 V sau 400 V, este montat, de obicei, in partea superioara a capului de actionare.
Mandrina pentru burghiu (fig. 3b) –o mandrina intre 12 – 16 mm este montata direct pe axul motorului.
Accesul cu cheia catre mandrina se realizeaza printr-o usa din partea din fata a capului de actionare.
Ansamblul switch-ului ON/OFF (fig. 3a) – ansamblul comutatorului este montat intr-o cutie care este fixata pe partea laterala a motorului.
Cele doua butoane comutatoare sunt marcate standard cu „0” pentru oprire si „I” pentru pornire.
Ansamblul este de tip NVR astfel incat orice pierdere de tensiune in timpul functionarii, atunci cand alimentarea este restabilita, nu va cauza repornirea motorului.
Mecanismul de ridicare si coborare al unei masini pentru gaurit cu dalta (fig. 1) – exista o carcasa pe fiecare parte a capului de actionare care se monteaza printr-un arbore.
Un angrenaj pinion este montat pe axul din interiorul capului de actionare si care il angreneaza cu ajutorul unei cremaliere de pe rackul coloanei.
Actionarea arborelui pinionului va actiona capul de actionare realizand urcare si coborarea acestuia.
La capatul arborelui care iese din capul de actionare este montat un maner sare este fixat pentru a preeni alunecarea.
Ansamblul manerului de avans (fig. 1) – partea asociata mecanismului de urcare si coborare este ansamblul manerului de avans.
Aceasta este compus dintr-o parghie indoita pentru a oferi un maner. Capatul manerului care actioneaza pentru ridicare si coborare arborelele are maner de blocare si un pin de pozitionare.
Pentru a muta manerul intr-o pozitie diferita, decuplati manerul de blocare prin tragerea lui in afara (in raport cu arcul), mutati maneta in pozitia dorita, si se lasa arcul pentru a rebloca manerul.
Ansamblu fixare (fig. 4b) – acesta este o mica menghina in forma de „U”. Partea inferioara a componentei „U” este plata, pentru a fixa piesa de prelucrat.
In mijlocul piesei este o zona neutra suficient de mare pentru a fi gaurita. Exista surub filetat prin peretele gaurii, astfel incat piesa de prelucrat sa poata fi fixata.
Flansa de montare a daltii (fig. 1c) –este un lagar circular in partea de jos a capului de actionare.
Ea are un „adaptor” de 3/4 presat in ea, care este folosit pentru a fixa daltile pe pozitie.
De asemenea, este utilizata pentru a monta aparatoarea atunci cand masina pentru mortezat este utilizata pentru gaurire.
Usa de acces la mandrina (fig. 4a) – accesul la mandrina pentru slabirea sau strangerea acesteia se face printr-o gaura dreptunghiulara pozitionata in partea din fata a capului de actionare.
Aceasta gaura este acoperita de o usa cu balamale.
Panoul de fixare a sculelor (fig. 5a) – un bloc din plastic, cu diverse gauri realizate in el pentru a permite asezarea de seturi de dalti, chei de mandrina, chei etc.
Protectia mandrinei (fig. 5a) – o protectie telescopica cu balamale este montata pe capul de actionare de flansa in timpul realizarii operatiunilor de gaurire.
Mandrina (fig. 5d) – de obicei, se livreaza o mandrina standard de 12 – 16 mm montata pe masina.
Utilizate impreuna cu arborele de montare aceasta realizeaza operatiunea de mortezare.
Conul pentru mandrina (fig. 5d, 5e) – arborele principal are un diametru putin mai mic decat adaptorul pentru dalti.
Utilizarea unei masini pentru gaurit cu dalta ofera numeroase avantaje precum posibilitatea gauririi doar cu burghiu pentru realizarea gaurilor rotunde si posibilitatea utilizarii unei dalti pentru realizarea de morteze patrate sau rectangulare.
Lasă un răspuns