Cricuri – tipuri si modele

cricuri ieftine
cricuri ieftine

Un cric este un dispozitiv mecanic folosit ca dispozitiv de ridicare pentru ridicarea incarcaturilor grele sau pentru aplicarea fortelor mari. Un cric mecanic utilizeaza un surub pentru ridicarea echipamentului greu. Un cric hidraulic utilizeaza energie hidraulica. Cea mai obisnuita forma este un cric pentru masina, care ridica vehicule astfel incat sa se poata efectua intretinerea. Cric-urile sunt de obicei evaluate pentru o capacitate maxima de ridicare (de exemplu, 1,5 tone sau 3 tone). Cricurile industriale pot fi evaluate pentru multe tone de sarcina.

Cricuri – tipuri si modele

Cricuri in forma de foarfece

Castile masinilor de tip foarfece folosesc de obicei avantaje mecanice pentru a permite unui om sa ridice un vehicul numai prin forta manuala. Conectorii foarfece de masina  ce sunt actionati electric primesc alimentare cu electricitate de 12 volti furnizata direct de la recipientul brichetei masinii. Energia electrica este utilizata pentru alimentarea automata a acestor cricuri de masina. Prizele electrice necesita mai putin efort din partea conducatorului auto pentru a functiona.

Cric pentru casa

Un cric de acasa, denumit si un cric de surub, este un dispozitiv mecanic utilizat in principal pentru ridicarea cladirilor de la bazele lor pentru reparatii sau relocari. Se utilizeaza o serie de mufe si apoi suportul din lemn sprijina temporar structura. Acest proces se repeta pana la atingerea inaltimii dorite. Muschiul de locuinta poate fi utilizat pentru carligele care transporta grinzile care au fost asezate sau pentru instalarea de grinzi structurale noi. Pe partea superioara a cricului se afla un tambur circular din fonta pe care stalpul de ridicare se sprijina. Acest tampon se deplaseaza independent de cricul casei, astfel incat sa nu se roteasca pe masura ce bara filetata cu acme este rotita cu o tija metalica. Aceasta piesa se inclina foarte usor, dar nu este suficienta pentru a face postul periculos din plumb.

Cric hidraulic

In 1838, William Joseph Curtis a depus un brevet britanic pentru un cric hidraulic.

In 1851, inventatorul Richard Dudgeon a obtinut un brevet pentru o „presa hidraulica portabila” – cricul hidraulic, o cric care sa dovedit a fi cu mult superioara cric-urilor de surub utilizate in acel timp.

Cricurile hidraulice sunt utilizate in mod obisnuit pentru a lucra in magazin, mai degraba decat ca un cric de urgenta care trebuie transportat cu vehiculul. Utilizarea cricurilor care nu sunt proiectate pentru un anumit vehicul necesita mai mult decat grija obisnuita in selectarea conditiilor de impamantare, a punctului de ridicare pe un vehicul si pentru a asigura stabilitatea cand cricul este extins. Cricurile hidraulice sunt adesea folosite pentru ridicarea ascensoarelor in cladirile cu nivel redus si mediu in crestere.

Un cric hidraulic utilizeaza un lichid, care este incompresibil, care este fortat intr-un cilindru de un piston de pompare. Uleiul este utilizat deoarece este auto-lubrifiant si stabil. Cand pistonul se retrage, el extrage uleiul din rezervor printr-o supapa de aspiratie in camera de pompare. Cand pistonul se deplaseaza inainte, impinge uleiul printr-o supapa de retinere in cilindru. Bilele supapei de aspiratie se afla in interiorul camerei si se deschid cu fiecare tragere a pistonului. Bilele supapei de descarcare se afla in afara camerei si se deschid atunci cand uleiul este impins in cilindru. In acest moment, bilele de aspiratie din interiorul camerei sunt fortate sa se inchida si presiunea uleiului se formeaza in cilindru.

Intr-un cilindru de podea (aka carucior de carucior), un piston orizontal impinge pe capatul scurt al unei bucle, bratul lung asigurand miscarea verticala pe un suport de ridicare, mentinut orizontal cu o legatura orizontala. Cricurile de prindere includ, de obicei, rotile si rotile, permitand compensarea arcului preluat de dispozitivul de ridicare. Acest mecanism ofera un profil redus cand se prabuseste, pentru o manevrare usoara sub vehicul, permitand in acelasi timp o extindere considerabila.

Cric de sticla

Un cric de sticla este un cric care seamana cu o sticla in forma, avand un corp cilindric si un gat. Inauntru este un berbec vertical de ridicare cu un tampon de sprijin de un fel fixat pe partea de sus. Mufa poate fi hidraulica sau poate functiona prin actionare cu surub. In versiunea hidraulica, pompa hidraulica iese din corp in pozitie verticala prin presiunea hidraulica furnizata de o pompa fie pe placa de baza, fie intr-o locatie indepartata printr-un furtun de presiune. Cu un singur piston de actiune, intervalul de ridicare este oarecum limitat, astfel incat utilizarea sa pentru ridicarea vehiculelor este limitata la cele cu o distanta relativ mare. Pentru structurile de ridicare, cum ar fi casele, interconectarea hidraulica a mai multor cricuri verticale prin supape permite distribuirea uniforma a fortelor, permitand in acelasi timp controlul strans al ascensorului. Versiunea cu surub a cilindrului de sticla functioneaza prin rotirea unei piulite mari care ruleaza pe berbecul vertical cu filet la gatul corpului. Piulita are dinti de transmisie si este rotita de o roata conica infasurata pe corp, iar roata dintata este rotita manual printr-un maner cu cric, care se monteaza intr-o bucsa patrata. Bobina poate avea un al doilea bolt insurubat in el, care dubleaza domeniul de ridicare telescopic.

Cric-urile cu sticle au o capacitate de pana la 50 de tone si pot fi folosite pentru a ridica o varietate de obiecte. Utilizarile tipice includ repararea autoturismelor si fundatiilor caselor. Modelele mai mari, grele, pot fi cunoscute sub numele de cricuri.

Acest tip de cric este cel mai bine folosit pentru ascensoarele verticale scurte. Blocurile pot fi folosite pentru a repeta operatiunea atunci cand este necesara o cantitate mai mare de elevatie.

Cricul pneumatic

Cric cu aer hidraulic

Un cric cu aer hidraulic este un cric hidraulic care este actionat de aer comprimat – de exemplu aerul de la un compresor – in locul muncii omenesti. Acest lucru elimina nevoia utilizatorului de a actiona mecanismul hidraulic, economisind efort si potential sporind viteza. Uneori, aceste mufe pot fi actionate si prin metoda normala de actionare hidraulica, mentinand astfel functionalitatea, chiar daca nu este disponibila o sursa de aer comprimat.

Cric de aer gonflabil

Un cric de aer gonflabil, un sac de ridicare sau un sac de ridicare pneumatic este un airbag care este umflat cu aer comprimat (fara o componenta hidraulica) pentru ridicarea obiectelor. Punga poate fi dezumflata pentru a fi reutilizata mai tarziu. Obiectele pot fi de o sarcina mai mica, cum ar fi un automobil sau pot fi un obiect mai mare, cum ar fi un avion.

Airbagurile sunt de asemenea folosite de salvatori pentru ridicarea obiectelor grele pentru a ajuta victimele care sunt prinse sub aceste obiecte. Exista trei tipuri principale de saci de ridicare pentru salvare: sisteme de presiune inalta, presiune medie si presiune scazuta. Pungile de joasa presiune sunt operate la 7,25 psi pentru ridicarea verticala inalta pe o suprafata mare, dar cu capacitati de ridicare mai mici. Pungile cu presiune medie sunt operate la 15 psi. Pungile de inalta presiune care au capacitati ridicate de ridicare sunt operate la o presiune cuprinsa intre 90 si 145 psi. Doua airbaguri pot fi stivuite impreuna pentru a oferi o ridicare mai ridicata. Se recomanda ca nu mai mult de doua pungi sa poata fi utilizate intr-o configuratie stivuita, punga mai mare trebuie sa fie cea inferioara si nici un alt obiect sa nu fie introdus intre pungile stivuite. Folosirea necorespunzatoare a pungilor stivuite poate duce la impuscarea unui sac (sau a altor obiecte) pentru a crea un proiectil periculos.

Cric cu tija

Un cric cu tija este un cilindru specializat hidraulic care fixeaza cablurile din otel; folosite adesea in concert, cricurile de ridicare pot ridica sute de tone si sunt utilizate in inginerie si constructii.

Cricul de ferma

Cricul de ferma, cunoscut si sub numele de cric de cale ferata, a fost inventat in 1905. Este alcatuit dintr-un fascicul de otel cu o serie de gauri distantate la fel de lungime si un mecanism de actionare manuala care poate fi mutat de la un capat al fasciculului la celalalt utilizarea unei perechi de ace de alpinism. Dimensiunile tipice pentru mufa de ferma sunt de 1,2 metri, 1,5 metri si 1,8 metri in functie de lungimea fasciculului.

Versatilitatea cric-ului deriva din utilizarea sa pentru aplicatii precum ridicarea, rasucirea, strangerea, tragerea si impingerea. Este aceasta versatilitate, alaturi de calatoria lunga pe care o ofera si portabilitatea relativa a acesteia, ceea ce face ca jack-ul fermei sa fie atat de popular cu soferii off-road.